Mikä on myyjän työssä parasta? Viisi vinkkiä menestykseen
Lue alta, mikä on Joel Miettisen mielestä parasta myyjän työssä ja saa häneltä 5 vinkkiä menestyäksesi huippumyyjänä!
Mikä myyjän työssä on parasta?
Asiakastapaamiset ovat ehdottomasti työn paras puoli ja se että pääsee kommunikoimaan asiakkaan kanssa. Se on aina omanlainen jännitysnäytelmä, koska koskaan ei tiedä millainen asiakas on sinua vastassa. Joidenkin kanssa juttu luistaa ihan kuin oltaisi vanhoja tuttuja ja toisten kanssa on haastavampaa löytää yhteinen sävel.
Monipuolisuus on myös yksi työn parhaita puolia. Kaikki tehdään alusta asti itse. Etsitään asiakkaat asiakashankinnan kautta, luodaan kontakti asiakkaaseen, mennään käynnille asiakkaan kotiin, suunnitellaan kokonaisuus yhdessä, mitataan ja myydään tuotteet, tehdään tilaukset ja kerrostalopuolella vielä ajoittain käydään myös asentamassa myydyt kaihtimet paikoilleen. Koko tämän asiakaspalvelukokonaisuuden saa tehdä omalla tyylillään, kunhan asiakas on tyytyväinen ja kauppa käy.
Työ on omatoimista ja vapaata ja siksi suuri minulle sopivaa. Olen ollut talossa blogin kirjoitushetkellä noin vuoden, ja tuntuu, että tämä työ sopii minulle todella hyvin. On tullut onnistumisia ja alku on mennyt todella sujuvasti. Näin syksyllä on aina hieman kiireisempää, joten uskon, että useat pääsevät huippusuorituksiin vielä tämän sesongin aikana.
Lumonilla on todella kivaa porukkaa töissä ja työkaverit tuntuvat enemmän kavereilta kuin kollegoilta. Työtä on mukavaa tehdä. Vaikka työ onkin itsenäistä ja omaa tiimiä näkee harvemmin, niin tavatessamme meillä on aina hauskaa.
Joelin 5 vinkkiä myyjän työssä menestymiseen:
1. Oma-aloitteisuudella pääsee pitkälle
Kaikki tehdään alusta loppuun asti itse, joten tässä työssä pitää olla koko ajan ajanhermolla ja olla oma-aloitteinen. Aina pitää tietää mikä on omien asiakkuuksien nykytilanne ja mitä pitää tehdä seuraavaksi. Kukaan tiimistä ei toimistolla istu turhan panttina, vaan kaikilla on aina jotain tekeillä. Se voi olla asiakashankintaa, myyntitapaamiseen valmistautumista tai tilauksien tekemistä.
2. Suunnitelmallisuus
On ehdottoman tärkeää osata suunnitella omat työt tehokkaasti ja käyttää kalenteria. Jatkuvasti pitää olla varautunut siihen, että työkuorma lisääntyy. Hyvällä suunnittelulla homma pysyy hallussa ja ei tule liian kiire eikä stressiä.
3. Optimistinen asenne
Tässä työssä on tärkeää yrittää nähdä asiat positiivisen kautta. Vastoinkäymisistä ei saa lannistua. On nimittäin varmaa, että kaikki kaupat ei mene nappiin. Näitä tilanteita on vaikeaa ennustaa. Pitää olla vaan positiivinen asenne ja uskoa että asiat onnistuvat hiljaisenakin kautena.
4. Muistaa välillä hengähtää
On erittäin tärkeää pitää huolta omasta jaksamisesta ja että ei anna työ viedä liikaa mukanaan oli kuinka innostunut tahansa. Työ on kokoanisvaltaista ja asiakkaat saattavat soitella illallakin. Tällaisessa työssä on oltava valmis ottamaan puheluita vastaan, mutta samalla pitää varmistaa myös oma vapaa-aika ja palautuminen. Viikonloppuna levätään ja tehdään jotain muutakin kuin töitä. Illalla on hyvä myös keskittyä omiin harrastuksiin, muistaa nukkua ja liikkua. Levon jälkeen jaksaa tulla energisenä toimistolle ja lähteä taas uuteen päivään.
5. Muista pitää työssä oma persoona mukana
Myyntityylejä on yhtä monta kuin myyjiäkin. Asiakastapaamiset ja työpäivät voi rakentaa oman näköiseksi. Paras tulos tulee silloin kun saa toteuttaa itsenään ja suunnitella työt itselleen sopivalla tavalla. Näin toimiessa työmotivaatio säilyy ja työ on mielekästä.
Vinkki uusille työkavereille:
Soita esihenkilöllesi! Vinkit onnistumiseen saa sparrailusta esihenkilön kanssa. Ei ole liian pientä tai liian suurta asiaa mistä ei kannattaisi kysyä, jos yhtään mietityttää. Oma esihenkilöni on aina tavoitettavissa. Tarpeen tulle häneltä saa tukea, jos tuntuu että työssä on haasteita tai jokin asiakastilanne ei mennyt toivotulla tavalla. Hänen kanssaan jaamme myös onnistumiset ja fiilistelemme tietenkin myös hyvin onnistuneita kauppoja.
Kiinnostuitko kuluttajamyyjän työstä? Katso avoimet työpaikkamme tästä.